گاز نیتروژن به جای هوا در لاستیک اتومبیل
 
حسرت گذشته ها*** وجود آينده ها
دانلود نرم افزار- بروزترین و بزرگترین مرکز تفریح و سرگرمی-خواف
درباره وبلاگ


با عرض سلام..به وبلاگم خوش آمديد*** به رسم هميشه تنهاتون نذاشتم و با اينكه اين وب بدليل نقص در سرويس وبلاگ دهي لوكس بلاگ حذف شده بود دوباره از نو شروع كردم.... مطمئن باشيد حتما به نظرات خوبتون رسيدگي مي شه؛چرا كه قوت و اميد ما به نظرات سازنده شماست...
نويسندگان
چهار شنبه 6 مهر 1390برچسب:, :: 13:44 ::  نويسنده : اويس باكفايت

مدتی است تب استفاده از نیتروژن به جای باد معمول در لاستیک برای جامعه خودرو سوارها، بالا گرفته و شاهد اظهارنظرهای متفاوتی راجع به آن هستیم. 
 
1. عمده ترین کاربرد استفاده از نیتروژن در وسایل نقلیه، مربوط به: خودروهای نظامی و سنگین، هواپیماهای تجاری، خودروهای مسابقه و شاتل های فضایی است.
 
2. هوای معمولی دارای 21% اکسیژن، 78% نیتروژن و 1% گازهایی هم چون ازن، آرگون و مقداری رطوبت (به واسطه وجود اکسیژن است. بنابراین، حذف اکسیژن موجب حذف رطوبت خواهد شد که موجب کاهش اثر خورندگی است. هم چنین به دلیل کاهش میزان حمله با سیم های فولادی لاستیک، افزایش عمر لاستیک ها محتمل می باشد.
 
3. نیتروژن در فرآیند احتراق شرکت نمی کند. پس از نظر ایمنی (با کاربردهای خاصی که در بالا اشاره شد) ارجح است.
 
4. مولکول های نیتروژن، نسبت به اکسیژن بزرگ‌تر هستند. خطر فرار ملکول های بزرگتر از تایر و کاهش فشار باد لاستیک، کمتر است. بر اساس تجارب و مطالعات شرکت میشلین، سرعت کاهش فشار نیتروژن نیز سه برابر کمتر از هوای معمولی است.
 
5. نیتروژن سبک‌تر است البته استفاده از آن، موجب کاهشی در حدود 4% از وزن هوای پرشده در تایر یا کمتر از 4 اونس (112 گرم) در اغلب تایرها می شود. این سبکی می تواند بر روی مصرف سوخت، موثر باشد. هرچند باید توجه کرد این کاهش وزن، با انتخاب رینگ و لاستیک مناسب، قابل جبران و چه بسا چشمگیرتر است.
 
6. نیتروژن، گرما را زودتر از دست می دهد. در واقع می توان نتیجه گرفت که ترکیدگی لاستیک بر اثر افزایش دما یا انبساط گاز درون لاستیک، کمتر اتفاق خواهد افتاد که باز هم ایمن تر است، به خصوص برای خودروهای مسابقه یا خودروهایی با کاربرد در شرایط طولانی و سخت.
 
7. میزان تغییرات فشار با دما نیز در نیتروژن کمتر است چرا که هوای معمولی دارای اکسیژن و رطوبت است که به خصوص میزان فشار رطوبت آن (حتی با مقدار ناچیزش) بیشتر با دما تغییر می کند.
 
می توان چنین نتیجه گرفت که کاهش مصرف سوخت، ایمنی بیشتر، سهولت استفاده از خودرو (به دلیل عدم نیاز به تکرار میزان باد لاستیک)، هم چنین دوام لاستیک خودرو از جمله مهم ترین مزایای استفاده از گاز نیتروژن در لاستیک است در حالی که مسائلی هم چون بهبود فرمان پذیری، افزایش چسبندگی و نرمی بیشتر لاستیک (در کوتاه مدت - به دلیل عدم واکنش احتمالی با سیم های فولادی لاستیک) را نمی توان احراز نمود. از طرف دیگر، قیمت بالاتر گاز نیتروژن (حداقل 10 برابر در کشور ما و بیشتر در خارج از کشور)، مساله ای است که باید مورد توجه قرار داد. ضمن این که اطمینان از صحت گاز نیتروژن تزریق شده و نحوه تزریق آن (مکش کامل باد لاستیک و بعد، تزریق نیتروژن واقعی به آن) مسائل مهمی است که پس از انجام موارد دیگری برای کاهش مصرف سوخت و کارآیی خودرو هم چون انتخاب رینگ و لاستیک مناسب باید در نظر گرفته شود.
 
در ضمن يادتان بماند که:
 
استفاده از نيتروژن به جاي اكسيژن در لاستيك ميتواند عمر لاستيك را 30٪ بالا تر و مصرف بنزين رو كمتر كنه همچنين به دليل كمتر شدن وزن لاستيك شتاب و سرعت ماشين هم بهتر مي‌شود.
 
استفاده از اين گاز خشك علاوه بر راحتي و نرمي بيشتر اين امكان رو به شما مي‌دهد كه در طول سال فشار ثابتي را در چرخهاي ماشين خود داشته باشيد و لاستيكهاي ماشين شما هميشه سرد باشند به همين دليل امنيت لاستيك بيشتر خواهد بود.
 
مولكول‌هاي نيتروژن از اكسيژن بزرگترند بنابراين راحت‌تر از هوا مي توانند در لا‌ستيك حركت كنند و جريان يابند , ضمن اينكه در برابر گرما از هوا مقاوم‌ترند .
 
نيتروژن همچنين از اكسيد شدن لا‌ستيك و تخريب آن جلوگيري كرده و عملكرد خودرو را بهبود مي‌بخشد .
 
از اين گاز براي باد كردن چرخهاي هواپيما و ماشينهاي مسابقه اي استفاده مي‌شود.
 
نتيجه گيري کلي اين است که با استفاده از اين گاز :
 
1 - افزايش فوق العاده عمر لاستيک:
 
به دليل سرد بودن هميشگي لاستيک با اين گاز، عمر لاستيک تا 40% افزايش مي يابد.
 
2 - نرم شدن کمکهاي ماشين:
 
به دليل نرم شدن لاستيک هميشه جلوبندي سالم مي ماند و باعث استهلاک کم کمکها و سالم ماندن اتاق مي شود و تا 70% چرخها بالانس مي شوند.
 
3 - تنظيم باد هميشگي لاستيک‌ها:
 
مولکولهاي نيتروژن درشت تر از هوا هستند. گاز نيتروژن هيچ وقت از هواي گرم و سرد تاثير نگرفته و هميشه ثابت است.
 
4 - کاهش مصرف سوخت:
 
چون اصطکاک لاستيک با زمين به دليل گاز نيتروژن کم مي شود، کاهش مصرف ار 10% تا 15% را به دنبال دارد.
 
5 - ترمزگيري عالي در سرعت هاي بالا و شديد:
 
به دليل نرمي بيش از حد اين لاستيکها با باد نيتروژن ترمزگيري اتومبيل تا 30% افزايش مي يابد.
 
6 - مخصوص رينگهاي اسپرت:
 
تمامي کوبيدن و خشکي اين نوع رينگها 100% برطرف مي شود.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها